Spotřebitelé mají právo rozhodovat se informovaně o produktech, které kupují, a je povinností veřejných institucí zajistit, aby tak mohli činit. Značení alkoholických nápojů může být považováno za součást komplexní strategie poskytování informací a vzdělávání spotřebitelů s cílem předcházet škodám způsobeným alkoholem a snižovat je. Tuto možnost politiky je třeba chápat nikoli jako iniciativu, která změní chování spotřebitelů ze dne na den, ale jako způsob, jak přinášet postupné změny v průběhu času.
Různá doporučení pro zdravotní varování na obalech alkoholických nápojů:
- Uvádění složení a výživových údajů (např. energetické hodnoty) na obalech;
- uvádění informací na etiketách vysvětlujících vliv alkoholu na zdraví;
- označení by mělo být umístěno na standardním místě na obalu;
- velikost zdravotního varování by měla být stanovena jako minimální procento velikosti obalu;
- měla by být použita rotující sdělení, která by měla být dostatečně výrazná a obsahově silná, aby spotřebitele upoutala;
- text varování by měl být zřetelně oddělen od ostatních informací na etiketě (například umístěn v rámečcích se silnými okraji);
- text by měl být vytištěn velkými písmeny a tučným písmem; jeho velikost by měla být stejná jako u všech ostatních informací uvedených na obalu;
- text by měl být vytištěn na kontrastním pozadí (například červené písmo na bílém pozadí);
- text by měl být napsán v úředním jazyce (jazycích) země, ve které se výrobek prodává.
- použité obrázky by měly mít informační styl a měly by pocházet z probíhajících vzdělávacích kampaní;
- při tvorbě varování je vhodná konzultace s institucemi v oblasti ochrany veřejného zdraví.
Zdroj: WHO (2017). Alcohol labelling: a discussion document on policy options
https://www.who.int/europe/publications/i/item/WHO-EURO-2017-4124-43883-61793